Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

Dood & Verderf – oktober 2020: Baroeg-directeur Leon van Rijnsbergen over corona, Baroeg Open Air en de mosh sit

Dood & Verderf – oktober 2020: Baroeg-directeur Leon van Rijnsbergen over corona, Baroeg Open Air en de mosh sit
Dood & Verderf

 
Play/Pause Episode
00:00 / 56:15
Rewind 30 Seconds
1X

Niets is meer Dood & Verderf dan de herfst. En om het feest compleet te maken, is ditmaal Leon van Rijnsbergen te gast. Leon is directeur en programmeur van Baroeg, het Rotterdamse poppodium voor metal en andere harde muziek. Want wat doet een mens als door een virus heel je podium gesloten moet worden, inclusief het bijbehorende Baroeg Open Air-festival? En wie is eigenlijk die man die Rotterdams enige échte metalpodium bestiert en programmeert?

In deze editie van Dood & Verderf draaien we daarom Leons favoriete platen en leren we alles over hem. Bovendien heeft het online magazine Zware Metalen een zwaar aanbevolen-tip voor Leon (en jij, de luisteraar) én kies ik zelf één nummer, omdat – jawel – ik geprogrammeerd sta in Baroeg 🙂

De playlist

Napalm Death – Backlash Just Because (Throes of joy in the jaws of defeatism, 2020)

Atari Teenage Riot – Speed (Delete Yourself, 1994)

Thanatos – The Silent War (Violent Death Rituals, 2020)

Zwaar Aanbevolen

Carnation – Iron Discipline (Where Death Lies)

Pim Kastelein: “Nu het ijzer nog heet is, kom ik meteen met een luistertip voor Leon. Leuk om deze kruisbestuiving van verschillende scene-spelers te zien. We hebben een historie met Baroeg die twee decennia de geschiedenis in reikt. De allereerste Zware Metalen Fests speelden er zelfs af! Tegenwoordig hebben we nog steeds een intieme samenwerking met het podium en een hoop redactieleden zijn ook lid van Vrienden Van Baroeg, dus het is leuk om een nummertje te mogen kiezen voor Leon!””

Onlangs bracht het Belgische Carnation haar nieuwste plaat Where Death Lies uit en dit vind ik echt zo’n band die je live aan het werk wil zien in de Baroeg. Lokaal, zwaar talent een podium bieden is waar Zware Metalen en Baroeg allebei voor staan en daarom lijkt me dit een album om iets van te draaien. Om mijn collega Maarten Ondersteijn te quoten:

Where Death Lies staat als een huis met het kenmerkende en logge HM-2 gitaargeluid en de vlotte acceleraties in tempo. De death metal beukt, duwt en het trekt, maar is nergens overdreven uit balans. De Belgen bouwen op indrukwekkende wijze verder op het stabiele fundament dat met Chapel Of Abhorrence is gelegd. Er is vooral op het gebied van songwriting en instrumentbeheersing hoorbaar progressie geboekt. De landgenoten van Aborted mogen weliswaar een brutere en technischere variant maken van death metal, met prestaties zoals deze zet Carnation de achtervolging in. Het touren heeft de band goed gedaan en het zal mij verbazen als we Where Death Lies niet in menig jaarlijst terug zullen zien.”

Ross The Boss – Denied by the Cross (Born of Fire, 2020)

Stake – Catatonic Dreams (Catatonic Dreams, 2020)

Buiten in Baroeg

Nekroglobikon – Chop Suey! (2020)

18 oktober: 666 – the bingo of the beast

Bingo-fans opgelet! Wederom nemen quizmasters Erik de Boer (voorzitter van de Vrienden van Baroeg) en Inge Janse (maker van het radioprogramma Dood & Verderf) plaats achter satans bingomolen voor de derde editie van 666 – the bingo of the beast. 

Ditmaals draait alles om metalcovers: van Amorphis die Light My Fire grunt tot My Heart Will Go In in een epische folkversie. Erik draait de ballen, elke bal correspondeert met een coverplaat, Inge draait deze, en jij mag op je digitale bingokaart de originele artiest wegstrepen – als je die herkent natuurlijk. En heb je bingo? Dan win je nog prijzen ook!

Officium Triste – World in Flames (The Death of Gaia, 2020)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: